onsdag 26 april 2017

Tröja med ok och spetsmönster








 Tröja med ok och spetsmönster -  ett lyckat experiment med en enkel modell , som jag tycker ändå ser arbetad ut.
 Modellen är i grunden den samma som till barnklänningen i förra inlägget, men här har jag börjat med att sticka ärmar, upp till under ärmhålet där jag tog av med skräpgarn. Sedan fortsatte jag med fram/ bakstycke (de är exakt lika) till i höjd med ärmhålet. Där plockade jag på halva ärmen och ökade  som en kil ut till full bredd (några maskor från ärmen blir över, de fick hänga kvar på skräpgarnet och sys fast mot bålen efteråt). Sedan är oket stickat med spetsmönster o intagningar i sidorna. Kändes lite osäker på om bredden på stickmaskinen skulle räcka, men det var inga problem, drygt 180 nålar behövdes som mest. Upp mot halsen har jag plockat ihop maskorna och stickat på färre nålar med minskad msp.
Jag har stickat på en Brother 860 med hålkort och ett av standardhålkorten för spets och fyra varv med vanliga släden mellan hålvarven. Garnet är en tråd lin och en tråd råsilke ihop.








5 kommentarer:

  1. God ide. Ser flor ud med ærmerne.

    SvaraRadera
  2. Tack Helen! Bäst är att den går så fort och enkelt att sticka.

    SvaraRadera
  3. I really enjoyed reading it. Thanks for Sharing. I appreciated your post! This subject offered by you is very helpful

    SvaraRadera